INFO : JANTUNG YG LUAR BIASA?

    Author: crazyman Genre: »
    Rating

    Di KUALA TERENGGANU, Muhd Faiz Muntazil Muzir yg berusia 7 tahun badan berkeadaan adalah lemah dan uzur kerana kedudukan tidak normal hatinya.

    Tetapi Tahun Satu murid ini berminat untuk menghadiri sekolah.

    Beliau telah didaftarkan di kelas pendidikan khas di SK Wakaf Mempelam.

    Doktor telah mengatakan bahawa tidak ada penawar untuk keadaan jantung kongenital.

    Muhd Faiz, yang merupakan anak sulung daripada tiga adik-beradik, mempunyai perlantikan tetap di Institut Jantung Negara di Kuala Lumpur.

    Dia kelihatan normal kecuali untuk benjolan di tengah-tengah dada di mana hatinya jelas dapat dilihat mengepam.

    Nasib-Nya datang kepada perhatian Kerajaan Terengganu, yang menderma kerusi roda kepadanya.

    Pelajaran Negeri, Sains dan Teknologi dan Sumber Manusia Pengerusi Jawatankuasa Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman berkata jabatan itu akan menjaga keperluan budak dan memastikan keselamatan di sekolah.

    Muhd Faiz punya makcik Rosyati Awang, 39, berkata, dia telah menjaga dia sebagai ibu bapanya telah bekerja di Kuala Lumpur.

    Di Kuala Lumpur, Tahun Satu murid Syahmi Zakwan Syaiful, yang adalah penglihatan terjejas, mengambil keretapi Rapid KL dari Bangsar ke stesen Bandaraya dan berjalan 550m ke sekolah Jalan Baru untuk Cacat Penglihatan di Jalan Raja Laut.

    Beliau telah diiringi oleh ibu bapanya Badrin Syaiful dan Zuraidah Warisi, kedua-dua 31 dan juga cacat penglihatan, serta kakak berusia empat tahun.

    Walaupun mengalami masalah kecacatan, Syahmi Zakwan mempunyai senyuman bangga.

    "Anak saya telah berazam untuk menghadiri sekolah hari ini dan tidak boleh menunggu untuk bertemu rakan-rakan baru," kata Syaiful, yang bekerja sebagai tukang urut.

    Syahmi Zakwan adalah antara 22.287 Tahun Satu murid yang memulakan sesi 2013 sekolah di 197 arus perdana kebangsaan dan tiga pendidikan sekolah khas di Kuala Lumpur semalam, menurut laporan oleh Unit Sekolah Rendah Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan. - Bernama

    Leave a Reply